Vesmírny výťah bude reálny

Autor: Agáta Mikolková | 18.6.2011 o 21:06 | (upravené 26.8.2011 o 13:44) Karma článku: 5,41 | Prečítané:  1668x

Čítam knihu, ako inak. Limit od Franka Schatzinga. Hovorím si, mierne sci-fi, odohráva sa v roku 2025, vtedy budem mať 37. Podľa najnovších trendov budem v najlepšom veku. Čo ma ale zaujalo hneď na prvých stránkach je technológia, s ktorou autor pracuje. Vesmírny výťah. To nemôže tak skoro existovať.

(nemajte strach, že prezrádzam dej príbehu, zatiaľ som len v prvej desatine knihy, neskôr doplním recenziu)

Vesmírny výťah je presne to čo vám hneď ako prvé napadne. Výťah do vesmíru. Napnuté laná z bodu A na Zemi do bodu B vo vesmíre. Aspoň tak to opisuje sci-fi kniha. Čítam si tak ďalej, potom si sadnem za počítač a iba tak zo srandy napíšem do googlu „space elevator". Niečo také predsa môže existovať iba u autorov science fiction. Chyba lávky. Vyhľadávač hovorí 4 230 000 výsledkov hľadania. Akoby povedali v reklame, sánka dolu.  Myšlienka zariadenia na tomto princípe nie je vôbec nová. Objavila sa už v roku 1960 v článku Jurijho N. Arcutanova.

Nie som fyzik, vôbec nie technik, preto sa pokúsim úplne základné informácie o tomto prístroji sprostredkovať z iných zdrojov, a ak to niekoho zaujme, nech si to doštuduje idividuálne :)

Vesmírny výťah je doteraz hypotetické zariadenie. Malo by slúžiť hlavne na lacný prevoz materiálu (v knihe ním idú samozrejme na výlet na Mesiac svetoví prominenti), pretože pohonné látky a veci spojené s raketami sa, čo sa týka financií, šplhajú do astronomických výšin.

Najväčším problémom pri konštrukcii takéhoto zariadenia sa javí lano, ktoré by muselo mať tisícky metrov a vysoké hodnoty čo sa týka ťahu. Zatiaľ nemáme na svete materiál, ktorý by bol dostatočne pevný, aby zvládal takúto záťaž. Riešením by mohli byť uhlíkové nanovláka. Tento materiál dosahuje extrémne hodnoty v ťahu, kde niekoľkonásobne prekonáva oceľ. Okrem toho je ľahký. V tejto oblasti je zaznamenaný obrovský rozvoj, takže možno sa vízia zo sci-fi románu čoskoro naozaj naplní.

Išli by ste sa zviesť?

Viac informácií:

Odkaz na knihu:

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

SVET

Súd rozhodol proti Mayovej. Brexit musí schváliť parlament

Odchod Británie z Európskej únie musí odsúhlasiť parlament.

DOMOV

Gašpar podporil konšpirácie, vyvolal pochybnosti o šéfovi polície

Podpis pod vyhlásením by mal Gašpar podľa Kisku vysvetliť.

DOMOV

Lietadlá stáli milióny, no ministri lietajú linkami

Kaliňák hovorí, že každý má slobodný výber, ako bude cestovať.

Už ste čítali?